Katedra Epizootiologii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych

Procedury bioasekuracji w Katedrze Epizootioogii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych

Procedury dezynfekcji sprzętu i pomieszczeń

Przed przeprowadzeniem dezynfekcji sprzętu i pomieszczenia należy z danego pomieszczenia usunąć sprzęt znajdujący się w nim.

Przygotowanie sprzętu i pomieszczenia do wykonania dezynfekcji

- wynieść z pomieszczenia sprzęty, które należy umieścić na jednorazowej folii ułożonej na płaskiej powierzchni poza budynkiem. Ze względu na dokładność wykonania procedury należy podzielić je na duże i małe. Ściółkę należy zebrać do worków jednorazowych – czarnych i umieścić w kontenerze w kolorze czerwonym przeznaczonym na te odpady,
- sprzęt wyniesiony z pomieszczenia oraz samo pomieszczenie należy namoczyć wodą przy użyciu myjki wysokociśnieniowej,
- środek myjący powierzchniowo-czynny przygotować zgodnie z instrukcją producenta w pojemniku, w ilości niezbędnej do wykonania zabiegu mycia,
- środek dezynfekcyjny przygotować poprzez jego rozcieńczenie w wodzie wg instrukcji producenta lub użyć gotowy zakupiony do użycia środek dezynfekcyjny,
- sprzęt wyniesiony z pomieszczenia należy przy użyciu szczotki oraz przygotowanego środka myjącego dokładnie umyć. W przypadku silnego zabrudzenia, w celu dokładnego oczyszczenia należy użyć szczotek drucianych lub szpachelek,
- pomieszczenia, z których usunięto sprzęt ruchomy, należy przy użyciu środka myjącego umyć z użyciem myjki wysokociśnieniowej. W przypadku silnego zabrudzenia w celu dokładnego oczyszczenia należy użyć szczotek drucianych lub szpachelek,
- sprzęt oraz pomieszczenie spłukać czystą, bieżącą wodą przy użyciu myjki wysokociśnieniowej,

Wykonanie dezynfekcji sprzętu i pomieszeń

- sprzęt o małych gabarytach należy zamoczyć we wcześniej przygotowaym środku dezynfekcyjnym, w przypadku dużych przedmiotów środek dezynfekcyjny rozprowadzić za pomocą urządzeń spryskających po całej powierzchni,
- w pomieszczeniach środek dezynfekcyjny rozprowadzić za pomocą urządzeń spryskujących,
- środek dezynfekcyjny na urządzeniach oraz w pomieszczeniu, gdzie został użyty, pozostawić na okres wskazany przez producenta użytego preparatu,
- spłukać czystą wodą sprzęt, który poddany został dezynfekcji oraz pomieszczenie za pomocą myjki wysokociśnieniową,
- pozostawić sprzęt oraz pomieszczenie na okres 48 godzin do całkowitego wysuszenia,
- folię na której ułożony był sprzęt należy zwinąć i umieścić w pojemniku na odpady,
- sprzęt użyty do mycia i dezynfekcji należy umyć i złożyć w miejscu przeznaczonym do tego celu.

Zasady utrzymania czystości w przychodnia weterynaryjnej

1. Proces mycia / dezynfekcji powinien być przeprowadzony wyłącznie przy użyciu sprzętu i środków specjalnie do tego celu przeznaczonych.
2. Sprzątanie i dezynfekcję powinno przeprowadzać się w rękawicach jednorazowych.
3. Mycie/dezynfekcję należy rozpoczynać od przedmiotów najmniej zabrudzonych optycznie (za takie uważa się przedmioty najwyżej położone), a kończy zaś na najbardziej zabrudzonych. Ta sama zasada dotyczy pomieszczeń.
4. Salę zabiegową należy natychmiast sprzątać i dezynfekować po każdym zabiegu. Do dezynfekcji należy stosować właściwe w danych okolicznościach środki o odpowiednim zakresie działania w zalecanych parametrach (stężenie, czas działania).
5. Czynności wykonywane codziennie rano przed zabiegami:
- przecieranie środkiem dezynfekcyjnym lamp ambulatoryjnych, stolików zabiegowych , szafek z półkami, drzwi szafek , stojaków do kroplówek
- przecieranie środkiem dezynfekcyjnym kubłów oraz podłóg
- po zmianie rękawiczek założenie worków plastikowych do kubłów na śmieci.
6.  Czynności wykonywane po każdym zabiegu:
- zebranie do worków plastikowych (w rękawicach) odpadów pozabiegowych
- mycie i dezynfekcja lamp operacyjnych, szafek, stolików zabiegowych, stojaków do kroplówek
- mycie i dezynfekcja kubłów i stelaży
- mycie i dezynfekcja podłóg i cokołów
- po zmianie rękawiczek założenie worków plastikowych do kubłów na śmieci
- umyć podłogę i zdezynfekować, pozostawić do wyschnięcia preparatu ok. 15 min.
- dezynfekowane powierzchnie pozostawić do wyschnięcia nie wycierać
- przestrzegać kolejności wykonywanych czynności
- zawsze stosować środki ochrony osobistej – czepki, rękawice, maski, fartuchy.

Procedura postępowania z odpadami medycznymi

1. Cel
Celem procedury jest zapewnienie prawidłowego, zgodnego z przepisami i zapewniającego bezpieczeństwo personelu, postępowania z odpadami medycznymi.

2. Odpowiedzialność.
Za przestrzeganie procedury odpowiedzialny jest każdy pracownik etatowy, jak również osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej. Osobą odpowiedzialną za nadzór i przestrzeganie procedury jest Kierownik Katedry.

3. Zakres.
Procedura dotyczy Katedry Epizootiologii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu i wszystkich rodzajów odpadów medycznych w niej wytwarzanych.

4. Klasyfikacja odpadów medycznych, wytwarzanych w Katedrze Epizootiologii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych:

Kod 18 01 03* – odpady niebezpieczne (odpady zakaźne):
- odpady, które zawierają żywe drobnoustroje chorobotwórcze lub ich toksyny oraz inne formy zdolne do przeniesienia materiału genetycznego co do których istnieją wiarygodne podstawy do sądzenia, że wywołują choroby zakaźne u ludzi i zwierząt.

Odpady pozostałe – nie posiadają właściwości niebezpiecznych:
Kod 18 01 01 :
- nieskażone materiałem biologicznym narzędzia chirurgiczne i zabiegowe oraz ich resztki (czyli z wyłączeniem 18 01 03*)
Kod 18 01 04 :
- inne odpady niż określone kodem 18 01 03*
Kod 18 01 07 :
- chemikalia, w tym odczynniki chemiczne
Kod 18 01 09 :
- leki inne niż cytotoksyczne i cytostatyczne – leki przeterminowane

5. Zasady postępowania

5.1. Odpady medyczne należy zbierać selektywnie w miejscach ich powstawania.
5.2. Odpady niebezpieczne o ostrych końcach i krawędziach należy zbierać w sztywnych i odpornych na działanie wilgoci, na przekłucia oraz przecięcia pojemnikach jednorazowego użycia koloru czerwonego (dopuszcza się żółty), wymienianych nie rzadziej niż co 72 godz.
5.3. Odpady 18 01 03* (zakaźne) należy zbierać do worków jednorazowego użycia z folii polietylenowej koloru czerwonego, nieprzezroczystych, wytrzymałych i odpornych na działanie wilgoci i środków chemicznych z możliwością jednokrotnego zamknięcia.
5.4. Odpady 18 01 07 i 18 01 04 (pozostałe) należy zbierać do worków jednorazowego użycia koloru niebieskiego/czarnego, nieprzezroczystych, wytrzymałych i odpornych na działanie wilgoci i środków chemicznych.
5.5. Odpady 18 01 09 (leki) należy przekazać do Apteki.
5.6. Worki umieszcza się w sztywnych pojemnikach wielokrotnego użycia, w sposób pozwalający na uniknięcie zakażenia osób mających kontakt z workiem lub pojemnikiem.
5.7. Każdy worek foliowy przed umieszczeniem go w pojemniku/ stelażu należy mniej więcej w połowie jego długości opisać za pomocą czarnego niezmywalnego pisaka podając:
- siedzibę wytwórcy: Katedra Epizootiologii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych
- kod odpadów
- datę otwarcia (umieszczenia)
5.8. Każdy pojemnik na odpady ostre powinien być opisany poprzez wypełnienie etykiety na pojemniku lub w przypadku jej braku za pomocą czarnego niezmywalnego pisaka, na ściance pojemnika, następującymi danymi :
- siedzibę wytwórcy: „Katedra Epizootiologii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych”
-  kod odpadów
- datę otwarcia
5.9. Worki i pojemniki wypełnia się maksymalnie do 2/3 ich objętości w sposób zapewniający ich bezpieczne zamknięcie.
5.10. Raz zamkniętych worków i pojemników nie wolno otwierać.
5.11. Pojemniki i worki na odpady powinny być ustawione jak najbliżej stanowiska pracy, ze swobodnym dostępem do nich.
5.12. W przypadku uszkodzenia worka lub pojemnika należy go w całości umieścić w innym, większym, nieuszkodzonym pojemniku lub worku.
5.13. Wypełnionych i zamkniętych worków i pojemników nie wolno gwałtownie rzucać. Worek należy przenosić trzymając go za zamknięcie, nie przechylając i nie podkładając rąk pod spodnią część.
5.14. Transport wewnętrzny odpadów ze względu na ich małe gabaryty odbywa się bez wykorzystania wózków, z zachowaniem środków ochrony osobistej.
5.15. Odpady medyczne przed transportem do miejsca unieszkodliwiania należy gromadzić w specjalnie do tego celu przeznaczonych urządzeniach chłodniczych wykonanych z materiałów łatwo zmywalnych i umożliwiających dezynfekcję, zabezpieczonych przed dostępem osób nieupoważnionych oraz przed dostępem owadów, gryzoni i innych zwierząt.
5.16. Po odłożeniu odpadów do urządzenia chłodniczego należy bezwzględnie umyć i zdezynfekować ręce.
5.17. Gromadzenie odpadów medycznych przed transportem do miejsca unieszkodliwiania może odbywać się w specjalnie do tego celu wyznaczonym pomieszczeniu zabezpieczonym przed dostępem osób nieupoważnionych.
5.18. Po każdym odbiorze odpadów urządzenie chłodnicze (lub pomieszczenie) należy zdezynfekować i przemyć.
5.19. W każdym przypadku odpady zakaźne 18 01 03* należy przetrzymywać w sposób oddzielający je od pozostałych rodzajów odpadów.
5.20. Czas magazynowania odpadów zakaźnych 18 01 03* nie może przekroczyć 72 godz. jeśli odpady te są magazynowane w temperaturze od 10 0C do 18 0C.W temperaturze poniżej 10°C mogą być magazynowane max 30 dni.
5.21. Czas magazynowania odpadów (pozostałych) 18 01 01, 18 01 04, 18 01 09 nie może przekroczyć 30 dni.
5.22. Odpady medyczne przekazywać poprzez prawidłowo wypełnioną kartę przekazania odpadu, firmie posiadającej zezwolenie na transport odpadów medycznych, z którą Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu ma podpisaną umowę na odbiór danych odpadów, karty należy zachować.
5.23. Zabronione jest poddawanie odpadów medycznych odzyskowi.
5.24. Wszystkie czynności wykonywać zgodnie z przepisami BHP i P/POŻ.