Procedury bioasekuracji w Katedrze Chorób Wewnętrznych z Kliniką Koni, Psów i Kotów
W Katedrze miejscami wymagającymi szczególnego nadzoru są:
Przychodnia dla psów i kotów z dwoma gabinetami ogólnymi oraz przyległymi jej gabinetami specjalistycznymi: hepatologii, dermatologii i endokrynologii, stomatologii, neurologii, gastroenterologii i kardiologii. Laboratorium Uni-Lab , Panel dla psów, Stajnia/obora dla dużych zwierząt.
W wymienionych gabinetach za materiał niebezpieczny uznawana jest próbka krwi lub moczu albo kału lub płynu mózgowo- rdzeniowego pobierana do badania lub materiał stosowany do badań naukowych (krew, mocz, płyn mózgowo-rdzeniowy, kał, tkanki).
Wszystkie pomieszczenia są odpowiednio oznakowane, wstęp do nich mają wyłącznie pracownicy Katedry. Pracownicy mają zapewnione środki ochrony osobistej jak również zostali przeszkoleni z obowiązujących procedur, w tym postępowaniu z materiałem potencjalnie zakaźnym. We wszystkich pomieszczeniach znajdują się instrukcje BHP, mycia i dezynfekcji rąk, mycia i dezynfekcji szkła, mycia i dezynfekcji powierzchni laboratoryjnych, metody postępowania i utylizacji odpadów biologicznych. We wszystkich gabinetach przychodni znajdują sie bakteriobójcze lampy UV.
Procedury dezynfekcji:
Instrukcje mycia i dezynfekcji powierzchni oraz rąk (obrazowe oraz tekstowe) umieszczone są w każdym pomieszczeniu klinicznym (przychodnia dla małych zwierzat, gabinety specjalistyczne), laboratoryjnym (Laboratorium Uni-Lab), stajni/oborze dla zwierząt, panelu dla psów oraz salach dydaktycznych.
Instrukcja - mycia i dezynfekcji powierzchni
1. Częstotliwość: Po zakończeniu pracy
2. Czynności:
- usunąć mechanicznie zanieczyszczenia stałe -zebrać resztki za pomocą szczotki lub zgarniaczki
- oczyścić syfony w kratkach ściekowych -spłukać ciepłą wodą o temperaturze ok. 30-40°C
- umyć powierzchnie ręcznie lub pianowo
- spłukać powierzchnie wodą -nanieść środek dezynfekujący
- opłukać powierzchnie wodą
3. Odpowiedzialność:
Odpowiedzialny za systematyczne i skuteczne mycie i dezynfekcję jest wyznaczony pracownik
4. Stosowane środki:
Środek do mycia: Mydło w płynie
- stężenie płynu roboczego 100%
- temperatura stosowania: zakres od -10 do +30 °C
- czas niezbędny do dezynfekcji: 1- 5 minut
Środek do dezynfekcji: na bazie alkoholu etylowego
- stężenie płynu roboczego 70%
- temperatura stosowania: -10- +30°C
- czas niezbędny do dezynfekcji: 30 s do 5 minut
Instrukcja mycia i dezynfekcji rąk
Mycie rąk jest najważniejszą czynnością zmniejszającą ryzyko rozprzestrzeniania drobnoustrojów chorobotwórczych.
Ręce należy myć:
- przed rozpoczęciem i po zakończeniu pracy,
- przed i po kontakcie z każdym pacjentem,
- po kontakcie z materiałem biologicznym takim jak: krew, płyny ustrojowe, wydzieliny, wydaliny czy skażonymi przedmiotami
- po zdjęciu rękawiczek
- pomiędzy różnymi zabiegami wykonywanymi u tego samego pacjenta, aby uniknąć
- przeniesienia zakażenia na inne części ciała.
- po pracy z próbkami laboratoryjnymi
- po czyszczeniu klatek lub boksów
- przed posiłkami i przerwam
- przed i po skorzystaniu z toalety.
Zalecany sposób mycia rąk:
- ręce opłukać pod bieżącą wodą
- pobrać mydło z dozownika i zgodnie z podaną techniką myć ręce przez około 30 sekund
- spłukać ręce wodą
- ręce dokładnie osuszyć papierowym ręcznikiem
- zużyty ręcznik umieścić w pojemniku na zużyte ręczniki. Uwaga: Nie należy dotykać rękoma pojemnika na zużyte ręczniki.
Technika mycia rąk
- pocieranie wewnętrznych części dłoni
- pocieranie wewnętrzną częścią prawej dłoni o grzbietową część lewej dłoni, a następnie w zmienionej kolejności – wewnętrzną częścią lewej dłoni o grzbietową – dłoni prawej
- pocieranie wewnętrznych części dłoni z przeplecionymi palcami, aż do zagłębień między palcami
- pocieranie górnych części palców prawej dłoni o wewnętrzną część lewej dłoni z palcami złączonymi, a następnie odwrotnie.
- obrotowe pocieranie kciuka prawej dłoni o wewnętrzną część zaciśniętej na niej lewej dłoni, a następnie odwrotnie.
- obrotowe pocieranie wewnętrznej części lewej dłoni złączonymi palcami dłoni prawej, a następnie odwrotnie.
Dezynfekcja rąk
Zalecana metoda dezynfekcji rąk:
- nałożyć środek dezynfekcyjny na dłoń,
- rozprowadzić po powierzchni obu dłoni i nadgarstków,
- pozostawić do wyschnięcia i nie spłukiwać.
W celu zminimalizowania ryzyka zakażenia i zachowania czystości rąk, personel Katedry oraz studenci mający kontakt z pacjentem lub materiałem biologicznym powinni mieć krótkie paznokcie i nie powinni nosić na rękach biżuterii
Preparaty myjące i dezynfekcyjne
Do wykonywania zabiegów mycia należy stosować preparaty przeznaczone do higieny komunalnej lub w służbie zdrowia.
Do wykonywania zabiegów dezynfekcji należy stosować wyłącznie preparaty o udowodnionym działaniu biobójczym wpisane do Rejestru Produktów Biobójczych publikowanego przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych na stronie www.urpl.gov.pl.
Utylizacja odpadów:
Procedura transportu materiału biologicznego oraz brudnych narzędzi i materiałów na terenie Katedry Chorób Wewnętrznych z Kliniką Koni Psów i Kotów.
1) Na terenie gabinetów przychodni materiał biologiczny składowany może być krótkotrwale jedynie w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach odpowiednio oznakowanych (pojemniki w kolorze czerwonym).
2) Dłuższe przechowywanie materiału biologicznego i odpadów medycznych (od chwili pozyskania go do wydania wyspecjalizowanej firmie utylizacyjnej) odbywa się w specjalnych, zamykanych (klucz w recepcji) oznakowanych pojemnikach, znajdujących się w części Katedry przy stajni/oborze
3) Materiał biologiczny może być przenoszony jedynie przez uprawnione osoby po odpowiednim przeszkoleniu.
4) Materiał biologiczny oraz odpady medyczne powinien być przenoszony i transportowany w odpowiednich przeznaczonych do tego szczelnych pojemnikach, odpowiednio oznakowanych.
5) Materiał biologiczny- zwłoki małych zwierząt poddanych eutanazji, do czasu wydania firmie utylizacyjnej, powinny być przechowywane w przeznaczonej do tego celu i oznakowanej chłodni znajdującej się w pomieszczeniu przy stajni/oborze
Procedura transportu materiału biologicznego i materiałów na terenie Laboratorium Uni-lab
1) Na terenie Laboratorium materiał biologiczny składowany może być krótkotrwale jedynie w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach odpowiednio oznakowanych.
2) Dłuższe przechowywanie materiału biologicznego i odpadów medycznych (od chwili pozyskania go do wydania wyspecjalizowanej firmie utylizacyjnej) odbywa się w specjalnych pojemnikach oznakowanych znajdujących się w części Katedry przy stajni/oborze.
3) Materiał biologiczny może być przenoszony jedynie przez uprawnione osoby po odpowiednim przeszkoleniu.
4) Materiał biologiczny oraz odpady medyczne powinny być przenoszone i transportowane w przeznaczonych do tego szczelnych pojemnikach, odpowiednio oznakowanych.
Ogólnodostępne instrukcje BHP dla personelu medycznego i obiektów medycznych, które mogą być wykorzystane w naszym przypadku:
1) BHP - mycie i dezynfekcja sprzętu
2) BHP - mycie i odkażanie rąk
3) BHP - narażenie na czynniki biologiczne
4) BHP - postępowanie z odpadami medycznymi
5) BHP - użycie lamp UV